tisdag 19 februari 2013

Avanza och Nordnet slås samman?

pengar

Det hela verkar ha varit på gång ett bra tag men priset har bara inte varit rätt. Jag som ägare av Avanzaaktier har märkt av en 32 % avkastning på mitt GAV och märker att det börjar bubbla. Konstigt nog tänkte jag själv på det för några dagar sen att det skulle vara smart om de gick samman.

http://blog.svd.se/neurathsbors/2013/02/17/avanza-och-nordnet-kan-ga-samman/

Om man utgår från Avanza så hur kan de nyttja Nordnets potential? Jag nämner några punkter:

  • NordNet verkar över Norden - Avanza är endast begränsad till svenska konton. Härmed skulle det medföra en expansion som heter duga.

  • Större banker får oftare mer tillit och anses säkrare.

  • Kombinationen kan bli en allvarlig konkurrent till storbankerna då de kan erbjuda fortsatt konkurrentkraftiga priser jämfört med storbanker och antal kunder blir gemensamt extremt många, samtidigt får sammanslagningen monopol på deras form av spjutsspets.


Vad skulle namnet bli? Min röst går mot Avanor Bank. Frågan är bara... vem köper vem? Min gissning lutar mot Avanza köper NordNet.

PS** Jag kommer i fortsättningen försöka använda mina egna bilder i bästa möjliga mån då jag inte vill ha nån som klagar på ifall jag råkat ta en upphovsrättsskyddad bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar