måndag 4 juli 2016

Junirapport 2016 - Skattesmäll och röda siffror.

Förord - Skattesmäll alabama:
Jag deklarerade nu i början på juli och jag har hela tiden vetat att det kommer bli väldigt mycket pengar pga jag sålde av allt i det gamla aktiekontot med väldigt mycket vinst. Däremot blev jag ändå rätt chockad när min restskatt hamnade strax under 48 000 kr, en ganska saftig summa för en tidigare studerande som ännu inte jobbar. Jag blev chockad, men inte överraskad. jag kommer klara detta men det kräver att jag är flexibel, och tyvärr tvingas jag att sälja av en del då min första läkarlön dyker upp först i november (om jag inte lyckas skaffa nåt kortvarigt jobb innan vilket jag ändå hoppas på). Vad skall jag annars göra? Jag är bra på trolleri och aktier... kanske man kan blanda och ta betalt för? ;)



Aktieboom 2016 - +43,05%
vs
SIX30RI 2016 - -4,94%

Total månadsutveckling -10,83% - Tror att det är min sämsta månadsutveckling någonsin sedan fyra års investerande.


Företagens månadsutveckling

Lucara Diamond - -14,43%

Jag diskuterade LUC i ett tidigare inlägg och fallet beror på den misslyckade försäljningen där det blev en överreaktion så att det uppstod ett köpläge (har inga pengar, samt att jag önskar mer marginal för en vidare investering i bolaget).


Sparebanken Sør – 7,94%

Också köpläge enligt mig. Men när nästa rapport kommer blir det dags för mig att gå lite mer i djupet med siffrorna. Hur ser KI ut, Kärnprimärkapitalrelationen, ROE, Variationskoeffecienten på 5 år, konkurrensen, hur klarar de sig på nyemissionen jag deltog i?

Fiskars - -3,66%
Förmodligen det bolag som jag är mest kär i just pga dess simplicitet. Väldigt nyfiken här på nästa rapport. Jag vill mest av allt veta om deras förändringar och expansionssatsningar burit frukt.Också köpläge.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Nettoskuld
19.341 kr - Tyvärr så har jag gått från nettoförmögenhet till nettoskuld nu. Jag kommer igen.

Utdelning
Ca 16000 kr, räknar med en minskning av SB sör (annars 17170 kr).

YOC
Ev. 5,52%, se ovan.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Övrigt
För första gången har jag satt mig själv ordentligt i en rävsax som kommer bli dyr. Det beror till största delen pga jag inte jobbat och därför inte lagt undan pengar till skatt. Helt plötsligt så får man en skattekäftsmäll på 48kkr och utan nån nuvarande inkomst så tvingas jag sälja. Detta tajmas samtidigt med andra köp jag kommer göra (transportmedel, resa till USA) m.m samt Brexit och nedgång på börsen. Att tvingas sälja är livsfarligt då man kan riskera att komma i dålig tajming med marknaden....vilket jag nu gör. Jag låter detta bli en dyr läxa för mig – inte att investeringarna varit dåliga, utan pga jag försätter mig i situationen där jag saknar buffert och tvingas sälja. Fy faen...

Men det är väl inte så farligt tänker ni kanske när jag redan har 43% avkastning i år? Jag förlorar kanske 30-50000 kr i vinstutveckling inkl utdelning om jag tvångssäljer för 65 000 kr vågar jag påstå. Det svider. Även om det inte blir en ”förlust” så blir det en ”förlorad vinst”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar