tisdag 12 juli 2016

Fann en pokémon på gymmet.

Lite bilder på pokemons jag funnit på gymmet, vid ett garage, samt utanför en nettobutik. (Venonaut, Zubat och Pidgey)
Såhär kan det se ut när man spelar Pokémon Go och man hittar en pokémon i närheten som man vill fånga. Spelet har ännu inte släppts i Sverige men finns sätt att komma undan detta så att man kan spela spelet på iOS eller Android. Lösningen heter att man laddar ner applikationen genom en separat server som är avskiljd från exempelvis Google Play.

Hela spelet bygger på google maps och geocaching där speciella pokemon dyker upp i specifika områden och man har möjlighet att fånga dessa genom att se dem genom sin kamera när de rör sig. Detta är en form av augmented reality. Spelet är väldigt simpel i sin utformning men spelidén är solid och går tillbaka till 1996 då GameFreaks släppte rollspelet till Gameboy. Nu är det Niantic som delägs av Nintendo själva. Pokémon GO går ut på att man rör sig igenom olika områden i verkligheten och det kan bli en hel del, själv gick jag 3 km innan jag lyckades hitta och fånga min första men jag tror det mest beror på att jag inte var van med trackingsystemet. Att röra sig på riktigt för ett spel är nåt som inte tidigare varit ett populärt koncept, skillnaden här är att spelaren i egen person är huvudrollen i spelet och tvingas röra sig för att uppsöka och fånga nya pokemons.

Efter denna lansering har Nintendos aktie (NTDOY) på Tokyobörsen och NYSE hypeats ordentligt och gjort en kanonresa på runt 65% genom sista veckan. Det är ingen tvivel om att detta är en nytt koncept och Nintendo har mycket möjligheter att tjäna pengar på detta. Dock blir det som många påtalat avgörande för nintendos framtid hur deras nästa spelkonsoll kommer prestera. Förra konsolen, Wii U blev en flopp, frågan är hurdan NX kommer tas emot av spelarna. Jag tror faktiskt positivt då de ännu en gång väljer att gå sin egen riktning där konsollen kommer skapa ett uniformt spelarplattform med bakåtkompatibilitet och internetuppkoppling till flera olika systemet. Samtidigt kommer det troligen vara en hårdsatsning på just mobilspel. Hur detta integreras i konsolen återstår att se men jag tror definitivt inte att vi sett det sista av Nintendo.

Själv skulle jag aldrig investera i ett videospelbolag för jag anser att branschen är för nyckfull, bolagen bär ofta på stora skulder samt att konkurrensen är stenhård. Nintendos drag är ett sätt för dem att skapa en moat, dvs en konkurrensfördel (vallgrav) och jag tror det blir lyckat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar