torsdag 30 juni 2016

Lucara och diamanten som gick i kras?

Igår var det den stora dagen D där jag inte bara officiellt avlade läkareden utan också så skulle Lucara Diamond genom Sotheby's sälja världens nuvarande största hela diamant på auktion. Den största som hittats på 111 år, sedan 1905. Hypen var jättehög och placeraforumet kom med gissningar med en median på 120 Musd och somliga trodde tom buden skulle upp till 195 Musd, min egen gissning låg på 101,3 Musd och att aktien skulle dra upp till 29 kr. HYPE, HYPE HYPE!!

Såååå...högsta budet som kom igår på auktionen var 61Musd - Minimumnivån satt av Lucara var 9 Musd högre, därför blev den aldrig såld! Aktien öppnades senare för handel på Torontobörsen och störtdök 14,54% pga folks panikkänslor där reaktionen var som att diamanten aldrig kommer bli såld.

Här kommer min snabba analys om vad som sker nu och vilka implikationer detta får.:
1. Detta är såklart tråkigt för Lucara Diamond, men de som tar den största smällen är givetvis Sotheby's som får dålig PR efter att ha varit ansvariga för försäljningen.
2. Lesedi La Rona ghar nu fått en masssa, massa PR och den kommer säljas till en privat person. Min gissning ligger nu runt 75 Musd då Lamb avslöjat var minimumbudet låg på (70) och jag tror de bud som kommer komma kommer ligga en bit ovanför den för att utmärka sig.
3. Q2-rapporten som sträcker sig fram tills idag den 30e juni kommer nu inte inkludera inkomsterna från Lesedi La Rona.
4. Har man pengar att köpa aktier för har det nu skapats ett ovärderligt fundamentalt investeringsläge. De kommer att sälja diamanten, om inte till en enkel köpare så kan den slipas till mindre delar och säljas till flera.
5. Man slipper nu provisionsintäkterna till Sotheby's som hade varit runt 10-15% av säljpriset.
6. Timingen för mig var utomordentlig dålig då jag hade planlagt en mindre försäljning inom 3 veckors tid och behöver pengar till semesterresa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar