söndag 15 maj 2016

Fiskars Q1-analys

Q1: (Fiskars Q1-Rapport)
Börsvärde: 1367,82 MEuro
Antal aktier: 81,9 M.
Jag kommer försöka hålla det hela simpelt och göra en väldigt översiktlig analys.
Detta är troligen den rapport jag genomgått som vållat mig mest bekymmer sett till vilka slutsatser jag bör dra. Min ställning till rapporten är svagt negativ.

I korta drag: På ytan ser rapporten bra ut, men en hel del utgifter, valutaproblem samt problem med konkurs av ett företag I japan har dragit ner vinsten till minimum.

Det dåliga
-” Earnings per share (EPS) were EUR 0.01 (0.95). ”
Extremt dåligt. Nästan förlust. Varför? Tycker det är lite vagt i bade presentationen och i rapporten men här är några orsaker:

-En återförsäljare i Japan gick i konkurs och gav en merkostnad på 2,4 miljoner euro. Vilken återförsäljare var detta? Ingen aning...varför i helskotta står inte detta? Det verkar lite som Fiskars har lagt locket på, vilket jag antar beror på att det just nu är svåra tider att expandera i Japan. Som aktieägare är jag inte nöjd när bolaget inte går ut med ordentlig info vid förluster. Detta ser jag som ”en strike”, om jag bockar in tillräckligt många så lämnar jag bolaget men Fiskars har såklart alla möjligheter att återgälda sig.

Fiskars har också haft svårt att göra bra ifrån sig i Finland under första kvartalet. Vet inte riktigt heller vad detta beror på men klart är att de inte får sålt tillräckligt av produkterna där.

-Vattningsredskapsdelen I USA krävde nya överrenskommelser vilket drog ut på tiden och minskade intäkterna. Det visade sig dock bli fördelaktigt för Fiskars så på lång sikt är detta positivt.

-Växelkurserna kommer sannolikt vara dåliga året ut.

Dåligt cashflow: ”.. from operating activities before financial items and taxes amounted to EUR -36.2 million (Q1 2015: -51.9). Cash flow from financial items and taxes amounted to EUR 2.7 million (26.5). Cash flow from investing activities was EUR 27.4 million (5.0). Cash flow from financing activities was EUR 11.5 million (-2.3).”

Det positiva
-Bra expansion i USA och Asien-Pacific vad gäller framförallt ’functional business’-produkter i USA.
-“Net sales increased by 29% to EUR 296.2 million (Q1 2015: 230.1)” 
Såsom jag förstår det så är den jämförbara ökning av netsales endast 1,5%. Vilka faktorer som inverkar på detta (redovisningsmanér eller nåt annat?) vet jag faktiskt inte 
-”Adjusted operating profit increased by 29% to EUR 21.9 million (17.0)” Riktigt bra. 
-Bra försäljning i Europa generellt med framförallt: ” Scandinavian Living business in Europe performed well, driven by Royal Copenhagen and Rörstrand brands", se bild.

Exempel på porslinsprodukter
-Ökning i nettoförsäljning (+29%) beror till största del på investeringen ”English & Crystal Living business”, uppköpta av Fiskars i juli 2015.
-Återköp aktier (8450 st, motsvarande 1,4 Msek som är en pyttedel, men alla återköp är givetvis bra). -Det kommer troligtvis mer återköp sålänge kursen är ’låg’.
-Positiv prognos för året: “Fiskars expects the Group’s 2016 net sales and adjusted operating profit to increase from the previous year”

Neutralt
-Fiskars har avytttrat ‘’båtdelen” i försäljningssegmentet I januari 2016, målet är att ha ett smalare produktsegment generellt. Köpare var Yamaha.

-Avyttring av krukprodukter till trädgård. Helt okej för min del.

Bägge dessa avyttringar ger enligt bolaget en ganska negligerbar förändring av resultatet 2016.

-Ökning I Capex: “increase was primarily due to depreciation in the English & Crystal Living entities”. Jag räknar med att capex kommer minska framöver, vilket jag gärna vill hålla så låg som möjligt.

Slutkommentarer:
Fiskars befinner sig just nu i uppförsbacke men jag ser ändå ljus i sikte och jag gläds åt att bolaget satsar långsiktigt och skapar ett smalare produktsegment över färre områden med starka produktnamn. Hoppas dock på försiktighet för att undvika ev. kostsamma konkurser i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar