tisdag 1 december 2015

Månadsrapport november 2015 - woo!

Förord: Hela min oktoberrapport försvann spårlöst. Kommer klistra in två analyser som jag skrev till den.


Aktieboom 2015
 -  
+24,58%
vs
SIX30RI 2015 
+8,54%

Vem leder nu? Huh!? Sa jag inte att jag skulle slå index i år? ;).

Total månadsutveckling 
 +22,56%
Såhär är det att ligga tung i ett bolag. När det går uppåt så går det uppåt på hela kontot.


Företagens månadsutveckling 

Lucara Diamond -  
+41,82%
Givetvis pga fynden: 1111 ct, 813 och 374 ct samt den extrema PR bolaget fick. Tom min tjejkompis berättade att hon läst om det. Här är en bild från danska MetroXpress:

1111 carat-stenen
Skrev en kort Q3-analys till bolaget som försvann. Surt.
Kortfattat så ger alla triggers möjlighet till uppgång. 2016-prognosen kommer imorgon. Min gissning är 270-300 MUsd vilket inkluderar nr 2 och 6-stenarna och en svag marknad. Jag menar att detta är en väldigt försiktig gissning från min sida. BK2 har positiva resultat så lär cashflowet öka markant efter en dyr investering att få igång gruvan men pga det korta avståndet till Karowe så kommer det fraktas därtil

Däremot är jag väldigt förvånad ifall Lucara INTE köper upp Paragon diamond. Det skulle innebära ännu en gruva som de kan investera i och så förlorar de ju dessutom ingenting på ifall Paragon inte lyckas köpa Mothae förutom driftkostnader. Gruvan som Paragon äger till 80% heter Lemphane. Visst de kan köpa bara gruvan men jag tror paketdealen blir bättre. Paragons ekonomi ligger i botten, likaså aktien, de har inga möjligheter till att investera yterligare och jag tror folk inte är sugna på nyemission. Lucara kan därmed lägga ett hyfsat lågt bud och ändå få igenom dealen.

Nokian Tyres -   
+6,73%
Q3-analysen den 30e oktober
En bra rapport.
De viktigaste punkterna enligt mig:
-Q3 vs Q2 så har haft minskning med 13,5% av råmaterialkostnader. Detta gör extremt stor skillnad när man säljer gummidäck.
-Rörelseresultatet ökade med 0,3%
-Vinst per aktie upp 7.2%!
-Intäkterna ökade med 8.0%

Sparebanken Sør - 
-16,95%
Q3-Rapport 3e november:
Helt okej rapport. Priset har fallit betydligt mer än vad bolaget förtjänar.
Resultat:
Reducerade kostnader, ökade provisionsintäkter. Oro på finansmarknaden har medfört ökat spread och gett en negativ värdeändring på bankens likvider.
Banken har goda finanser, kan bevara utdelning och står sig gott emot konkurrens.
Prognos
Banken är beroende av norsk ekonomi och tillväxten har sina solfläckar då arbetslösheten ökar, däremot är banken inte exponerad mot oljemarknaden lika mycket som andra banker.
Siffror:
Det är väldigt, väldigt viktigt att inse att att fjolårets första 9e månader var bättre beror på försäljningen av nättjänsten 'Nets' som jag själv använt (71 MNOK skillnad). Däremot var årets Q3 (111MNok) bättre än förra årets Q3 (90 MNok).
Q1-Q3 gav 475 MNOK. Jag gör ett överslag över årsvinst med x (12/9) och säger att det motsvarar 633 MNok efter skatt årligen, vilket med 4 768 674 st aktier ger ett P/E idag på 165 NOK / 132,7 = 1,3.
P/E = 1,3. (när jag skrev analysen den 3e november)

Priset har fallit väldigt mycket pga rädsla för nyemission. Det är en generell rädsla. Jag ser det som investeringstrigger för mig då priset är nu extremt undervärderat.

Fiskars - -0,05%
Har sett hur en livsmedelsaffär jag besökte här i Dk hade verkligen fullt av Fiskars produkter. En hel hylla var fylld, syns dock inte på bilden. Inget nytt i min analys av bolaget. Fortfarande bra tillfälle att investera.

Nettoskuld
100 062 kr. Ligger rätt bra till. Har övergivet hoppet om att nolla min nettoskuld i år, har helt enkelt haft för låg inkomst nu för tiden. Nu sista tiden har jag börjat boka in fler arbetspass. Skönt att jag redan betalat min CSN-återbetalning i år så jag slapp tänka på den.

Utdelning
14401 kr. Kraftig sänkning pga jag förmodar att bonusutdelning från Lucara i år är borttagen. Inte pga de inte kan, utan pga ny policy där de vill börja med kvartalsutdelning. Jag gissar på att den kommer vara 3 Cad-cent i kvartalet.

Övrigt 

Lite halvt skraj över att jag råkat ut för en komplikation med den enda njure som jag har. Blir till att undersöka närmare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar