lördag 8 augusti 2015

Allt möjligt omkring min ekonomiska situation

Eftersom denna blogg fungerar som en dagbok för mig så tänkte jag det var dags att jag skulle fördjupa mig i min situation och syn på ekonomi.

Några önskningar:
  • Starta upp ny budget på YNAB. 
  • Göra om utformningen av månadsrapporterna på google docs så att den exempelvis kan beräkna totalavkastning med både KF och VP-konto tillsammans. 
  • Göra allt jag kan för att använda de ekonomiska resurser som finns mig tillhanda. Nu får jag inget mer svenskt studiemedel, hoppas på att få danskt bidrag.
Några saker som jag gjort:
  • Sålt Deere and Company
  • Sålt Nokian Tyres och överflyttat till KF
  • Sålt Lucara Diamond på Nasdaq Stockholm och istället köpt kanadensiska LUC på Torontobörsen på min KF. Ligger här back runt 7000 kr men inget som bekommer mig.
Några inköp jag planerar:
  • Fiskars - Långsiktigt finskt industriföretag. Okej direktavkastning, bra potential pga satsning på ekonomisk tillväxt genom att minska utgifter och öka intäkter. Fint cashflow. Kanske tar halva mitt Nokian (runt 40 000 kr) och lägger in här. Kostar lite utdelningspotential (får här 3,5% isf 5,3% hos Nokian) men tycker ändå det kan vara värt det plus att jag får mer riskspridning. Positivt: balanslikviditet på 2,1, najs P/E på 1,9, . Negativt: P/B på 1,3.
  • Luc - omkring 10 000 kr innan rapport om under 13 kr.
Ser inga andra 'självklara' och tycker inte jag skall investera för kung och fosterland när börsen står som den gör. Har gjort väldigt mycket vinstförsäljningar i år från mitt VP-konto och hade gärna velat undvika dem framöver (I-landsproblem). Planen är att avveckla mitt VP-konto relativt snart. Kanske pengarna borde vara på Sparkonto och bara jäsa i avvaktan på en börsnedgång.

En sak som jag vill göra klart för mig själv är att det är skillnad på undervärderade bolag och en undervärderad börs då det inte alltid är säkert att dessa följes åt. När det gäller "giganter" så gör det ofta det och här kan man upptäcka gyllene tillfällen men jag ser inga sådana just nu.

Övrigt:
Kanske kan ta extravakter på psykiatrisk avdelning, eller jobba extra som undersköterska. Borde se till att ha en relativt fast extrainkomst nu när jag ekonomiskt ligger lite surt till.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar