lördag 4 juli 2015

Majrapport (Sen!!)

Förord:
 
Detta är en en månad sen månadsrapport som grundat sig i att jag fått tentera mina kurser i psykiatri samt en av följande kurser som bestäms genom lottdragning: Oto-rhino-laryngologi (öra-näsa-hals), oftalmologi (ögon), neurologi eller neurokirurgi. Jag fick neurokirurgi och fick en patient där jag ställde diagnosen diskusprolaps med påbörjande spinal försnävring. Jag blev grillad i en timma isf vanliga halvtimma och några frågor var inte relevanta i mina ögon. Blev inte högt betyg men jag klarade kursen iaf så det är positivt.

Här är maj månad. Det har fallit en del sen dess men det kommer synas nästa rapport. Har tyvärr ingen snygg graf. :(

Aktieboom 2015
 - + 19 %
vs
SIX30RI 2014 
+16,06%

Fortfarande starkare än utdelningsinvesterade index SIX30 Return Index.

Total månadsutveckling  +1,01%.  Upp tidigt, ner i slutet. Positivt slut.

Företagens månadsutveckling 

Deere & Company -
  +3,51%
 Har ögnat igenom deras Q2 och det verkar som prognosen för årliga förtjänsten för 2015 kommer öka vilket också syns på prisökningen. Globalt har det skett en minskning i inkomster men eftersom bolaget är solidt är jag inte bekymrad.Förbättrade resultat pga satsning på minska kostnader (kan man inte öka intäkterna så kan man iaf minska utgifterna).

Prisstigningen har varit för hög sett till de relativt svaga inkomsterna och jag anser det inte rimligt att investera till dagens nivå.                                         

Industrivärden -
 - 2,19% 

Lucara Diamond -
  +1,07%
 Kursen steg i takt med utdelning. Kommer kommentera mer här i min nästa månadsrapport. Men sett till en ev prissjunkning och möjlighet för mig att byta till KF så finns det möjlighet att jag köper in mig i LUC på Kanada och säljer av dessa. Dvs min kostnad kommer endast vara courtage och ge en skattelättnad på omkring 29 procentenheter.

Nokian Tyres -  
+4,52%
Inga kommentarer. Ryssland är fortfarande hotfull i Ukraina och att låtsas som annat är att blunda för verkligheten.

Ratos -  
- 3,08% 

Sparebanken Sør - 
+1,54%  -  
Stabil.

Nettoskuld
Gissar på att min skuld låg runt 80 000 kr. (Nu ligger den betydligt högre pga kursfall).

Utdelning
ca 15500
 pga kursfall i norska kronan = köpläge i SB Sør.

Övrigt 

Spolar fram tiden lite och säger att jag klarat alla tentor för den här terminen och har lyckats kamma hem ett jobb som underläkare inom psykiatri. Det tog en evighet att lyckas få ett sommarjobb men skam den som ger sig!

 Det är det jobb jag fått med mest ansvar. Lönen är också rätt bra, tror omkring 26 000 dkk i månaden (runt 32000 SEK före skatt). Det kommer dock bara vara en kort period under sommaren så kommer knappast bli rik men hoppas på bygga upp ett litet överskott jag kan investera.

Har ett år kvar av studier innan jag får kalla mig läkare. Väldigt nice.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar