onsdag 25 februari 2015

Påfyllning av Lucara Diamond

Aktie: Lucara Diamond
Antal: 739 st
Pris: 13,50 kr st, efter courtage på 29 kr blir mitt GAV på detta inköp 13,62 kr. Givetvis föll kursen ännu mer som den brukar göra när jag gör inköp. Min direktavkastning var vid köpet 4,0%.

Detta blir TROLIGEN mitt sista inköp hos lucara diamond. Mitt totala innehav är nu 10 001 st aktier. Jag kommer troligen inte gå högre än 13,50 kr i inköpskurs.

Riktigt bra rapport och kassabalansen ligger nu på 101 miljoner USD EFTER utdelning på 27 milj usd samt avskrivning av Mothae (för 20 milj usd om inte minnet sviker?) där det sistnämnda genererade ett negativt resultat för Q4. Marknaden reagerade med en axelryckning av rapporten men jag tror bara det var ett smakprov. Värt att notera var att 249 stycken diamanter hittades Q4 som alla var över 10 carat. Rättelse: 134 stycken enligt (http://www.lucaradiamond.com/s/quarterly-sales-data.asp) och ca 3,5% är över 10 carat. Måste kolla upp fakta först innan jag skriver något som jag läst på placeras forum.

Tänk tillgångar här. Även om det inte är "rena pengar" så kommer det bli det och vi har en del auktioner framför oss.

Sju stycken auktioner väntas totalt under året. Nya krossen väntas vara installerad i juni (slutet av Q2 enligt Lamb). Kursen kommer stiga, kassaflödet är så sinnessjukt stort och mängden tillgångar är väldigt stor. Det är dock svårt om inte omöjligt att sia om när detta kommer ske. Jag trodde den skulle stiga på rapport men där hade jag fel.

166 miljoner usd i intäkter där det spåddes om ca 140-150 miljoner usd. Jag som hade gissat på 150-160 miljoner är givetvis glad att resultatet slogs. Jag tycker dessutom inte det var en orealistisk prognos av Lamb då han förmodligen har med en och annan marginal för ifall saker och ting inte går som det skall.

Sen prognosen på 2015 som är 130-140 milj usd- den kommer bräckas med råge vill jag slå vad om. Södra loben kommer generera stora cash men marknaden verkar inte insett det ännu.

Jag vågar påstå att Lucara kommer komma ut med en nyhet nu denna vecka i samband med att man släppt rapporten. Det kan vara nåt bra fynd, något om utdelning eller om licenserna. Någonting kommer hända.

God kväll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar