söndag 2 november 2014

Månadsrapport oktober 2014 samt julträff.


Innan jag börjar vill jag gärna säga några ord om en aktieträff som anordnas genom AktieGruppen på facebook. Jag är själv aktiv medlem så vill gärna promota den. Gruppen nådde nyligen 1000 medlemmar. 

Det kommer anordnas ett libanesiskt julbord i Stockholm den 13e december på Beirut café. Det är totalt 16 platser och vi har just nu 8 deltagare. Läs vidare på facebook länken om det låter spännande. Alla är välkomna. Tryck här:Julbord

Tillbaka till månadsrapporten!

Tryck för att förstora

Aktieboom 2014 - + 20,9%
vs
SIX30RI 2014 - +9,93%

Företagens månadsutveckling 
Apple -
+7,95%
Lovande kvartalsrapport samt fortfarande extremt stabilt cashflow gör att detta bolag fortsätter göra vinster. Gör man en cashflowberäkning så har jag för mig man landar på ett intrinsiskt värde på $203 sett till vinsterna man gör. Dock är det viktigt att komma ihåg att teknik är lite som modé och det kan gå snabbt.

En sak är säker och det är att pga alla massiva återköp så kommer vinster per aktie öka nåt enormt.
 Jag väntar med min försäljning till iaf efter årsrapporten. Det kliar lite i fingrarna då jag nästan nått upp till +100% i avkastning (2-bagger) och priset står på ATH med 108 usd.

Deere & Company -
+4,92%
Går lite snabbare upp än vad jag tänkt. Kan dock bara vara ren volatilitet. Marknaden för DE ser negativ ut det här året pga minskade råvarupriser.


Industrivärden -
+4,92%

Lucara Diamond - 
+7,2%

Nokian Tyres -  
-5,23%
 
Gjorde en cashflow analys på företaget men var svårt då jag inte har nyaste årsrapporten och fick uppskatta Shareholders equity för 2014. Inre värdet jag kom fram till var 100 gr högre än dagens värde vilket gör att jag konkluderar att jag gjort något fel på vägen :P.
TeliaSonera -
+3,07%

Total månadsutveckling 
+3,43%


Nettoskuld
Minskad till 97 849 kr. Beror på att jag håvat in semesterersättning samt att värdet på mina aktier gick upp +3,43%.


Utdelning
Höjts en aning pga ökat värde för dollarn.

Övrigt
Annars? Möjligt att jag gör en mindre investering snart men måste först rätt på mina beräkningar först.

Ha en suverän söndag!


Peace!! /Aktieboom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar