onsdag 1 oktober 2014

Månadsrapport September



Aktieboom 2014 - + 16,89%
vs
SIX30RI 2014 - +8,29%

Sur börs!
Företagens månadsutveckling 
Apple -
-2,25% Föll pga rykten bendgate, se mitt tidigare inlägg. Surt. Lite insidersförsäljningar för sammanlagt 1 miljard dollars innan presentation, däribland av VD. Måste gå igenom dessa en efter en för att se om de är av vitalitet.

Deere & Company - -2,44%Fortsätter falla, men pga ökad dollarkurs ligger jag ändå någon hundring plus. Någorlunda undervärderat.

Industrivärden -  -0,86%Marginellt fall. Läste om hur 4020 kritiserade en investering i Hemtex, vill gärna finna mer om detta. *mental notering.

Lucara Diamond -  -8,92%
Extremt överdrivet fall. Hade jag haft likvider hade jag köpt nu. Dels pga extremt lågt framtida P/E på omkring 6 sen pga dubbla utdelning i december.

Nokian Tyres -  
-1,57%
Läste att 40% i Finland är rädda för Ryssland skall gå på offensiven. Detta i kombination med ett lagförslag om möjlighet att överta internationella bolag i Ryssland har lett till börsfall. Jag tror definitivt inte på att sista lagen skulle gå igenom men jag förstår Finlands oro. Samtidigt när Sverige inte skulle kunna göra ett jota för att hjälpa dem pga vårat dekadenta försvar.    
   
 

TeliaSonera -
-2,4% Är inte insatt i bolaget för närvarande. Går stabilt för övrigt. 
Total månadsutveckling   
-3,68%

Nettoskuld
Ökad till 109 346 kr. Beror mestadels på att jag dels enbart tar halva studiemedlet den här terminen så jag kommer inte ha likvider att investera om jag tjänar ihop pengar på jobb.

Andra orsaken till ökad nettoskuld är den negativa månadsutvecklingen som mestadels beror på allmän börsnedgång där några av mina bolag är hårt drabbade. Jag kommer dessutom ha lite utgifter nu närmaste tiden pga jag skall besöka skandinaviens största trollerikongress i Lund. =)

Utdelning
Samma som tidigare pga ej investeringar.

Peace!! /Aktieboom


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar