fredag 28 juni 2013

Tid att fira - examen.

Image

Igår natt kl 23.45 bep det till i min gamla Nokia 100 när jag mottog ett sms. Min danska läsekompis skrev att resultaten från den sista tentan för sjätte terminen, 'farmakologi' på 10 ECTS hade kommit. Jag hade klarat kursen. Därmed kunde jag bocka av sista kursen för terminen men också sista kursen för hela bachelorstudiet. Min utbildning (läkarutbildningen i Danmark) är indelad i 3 år bachelorutbildning efterföljt av 3 år kandidatutbildning, detta är EU-standard.

Med andra ord betyder detta att jag nu har tagit min "Bachelor degree of Science in Medicine and Surgery". och kan officiellt kalla mig 50 % läkare =). Jag vet att detta inlägg inte handlar om aktier men det är ett ganska avgörande steg i mit liv så jag känner att det är viktigt av mig att markera detta- främst för mig egen skull. Själva titeln betyder principiellt ingenting förutom att jag är halvvägs och får något att sätta på CV:et som kanske kan hjälpa mig få undersköterske/sjuksköterskeliknande jobb i Norge eller Sverige. Nu blir det sommarlov på riktigt, here I come Sverige!

Tårtan ser väldigt lockande ut. *Omnomnom*..
Nu blir det försöka jobba en del under sommaren som sjuksköterskevikarie (en dansk titel som motsvarar undersköterska). Tyvärr står jag på jour och har inga garanterade pass, men får jag pass så är lönen ganska bra, speciellt om jag är uppskriven för natt- och helgpass. Jag får då jobba på somatisk eller psykiatrisk avdelning. Jag trivs bäst på psykiatrisk avdelning ^ ^.

2 kommentarer: