lördag 13 april 2013

Utdelning Telia och dubbelbeskattningsavtal

Hej och hå!
Nu är det såhär att jag är boende i Danmark för läkarstudier (tar bachelor nu till sommaren) och häromdagen damp första utdelningen ned ifrånducktalesutdelning TeliaSonera.

Jag hade förväntat mig 30 % beskattning som vanligt men tji fick jag - istället drogs det 15 % kupongskatt. För några minuter kände jag mig som Warren Buffett som endast betalar 15 % i skatt men bestämde mig för att ringa till 'skat' . Jag ändrade mig i  sista stund och ringde till skatteministeriet istället varpå jag genast fick tankar som drogs mot Harry Potter.

Efter attt ha blivit kopplad två gånger fick jag tag på en som fick läsa innantill paragraferna. Det visar sig att jag blir tvungen att deklarera utdelningen i Danmark också nästa år, men då betala mellanskillnaden. Här i Dk betalar man 28 % utdelningsskatt så för mig blir det att jag skall betala ytterligare: 28%enheter -15%enheter (kupongsskatt)  = 13 %. Detta betyder att jag måste lägga undan 13 % av utdelningen före skatt som blir 'no-touch' fram till nästa år. (355 aktier x 2,85) x 0,13 = 131,5275 sek.

Jobbigt, men detta är vad som måste göras. Hade gärna offrat de där 2 % i förtjänst (ca 20 kr) om jag hade sluppit deklarera detta i Danmark också.

Nästa utdelning blir den 24e april där jag får två utdelningar på samma dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar