fredag 18 januari 2013

Dagbok den 17e januari

IMG_5638

Inlägg numero uno!

Sitter och funderar lite på framtida köp av aktier och vad jag skall fokusera på. Jag satsar nästintill alltid på lång sikt och tillväxt, men har någon enstaka jag kan tänka mig behålla kortare än ett år (i min portfölj är det Lucara, då denna inte ger utdelning). Jag bor ju för tillfället och några år framåt i utlandet och har därför inte möjlighet att öppna ISK ännu men kommer göra det när tillfället erbjuds.

Mina innehav ser för nuvarande ut:

  • ABB - 12,6 %

  • Avanza Bank - 18,1 %

  • Lucara Diamond Corp - 17,9 %

  • Nokia OYJ - 26,8 %

  • Ratos B - 24,5 %


Jag kan tänka mig att fylla ut med två företag ytterligare och jag har några kandidater:
Ett spelföretag, ett IT/telekom-företag, ett dekorationsföretag, ett bostadsföretag och ett företag som handhåller skidbackar och liftar. Kanske inte alltför svårt att gissa sig till vilka dessa är men jag väntar med att gå in i någon av dem tills kurserna ligger på bra nivå. Jag blickar också över till den amerikanska marknaden för att öka frekvensen av utdelningen. Min utdelning kommer i dagsläget vara koncentrerad till april och maj och då jag ju ladda för nya köp då kurserna sannolikt faller utifall det är ett företag med relativt hög utdelning.

Skall jag vara lite självkritisk så tror jag att det företaget som står osäkrast i portföljen av dessa är Lucara - ledningen är givetvis top notch och jag tror lönsamheten på kort sikt kan vara god men jag har svårt att veta hur läget ser ut i Sydafrika på längre sikt. Företaget saknar dessutom utdelning och hade varit fint att få lite sån nu i april. Kommer dock vänta med att sälja om inte nivåerna når högre fram tills dess.

Välkommna hit förresten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar