lördag 6 januari 2018

Recension av "The aqcuirers multiple" av Tobias Carlisle.

Lite förord:
Under juletiden har jag försökt att lyckas hitta ett system så jag kan läsa de nyaste aktieböckerna och då främst på engelska. Jag använder vanligtvis kindle och köper böckerna digitalt genom amazon. Jag har läst väldigt många böcker om investering och det börjar bli svårt för mig att hitta bra utbud till bra pris.

Här är några grejer jag provat genom amazons tjänster:
Kindle unlimited: Ett prenumerationssystem via amazon så man kan låna obegränsat för runt 10 usd i månaden. Systemet är dock inte (ännu) kompatibelt till danmark där jag bor. Helt värdelöst.
Amazon prime: Massa fördelar men tyvärr samma här, de skickar inte böcker digitalt till danmark. Värdelöst.
Audible: Möjlighet att ladda ner och behålla ljudböcker för 14,95 usd i månaden (man får vanligtvis en gratis per månad, och vill man köpa ytterligare är det 30% rabatt) .

Man kan hitta en trial period för 30 dagar som inkluderar två böcker som man får behålla. Detta blev det som jag fastnade för (då det var den enda som fungerade). Utbudet är ganska litet men jag förmodar att det kommer öka framöver.
---------------------------------------------------------------------
Nu till recensionen som är en ljudbok, vilket blir den första ljudbok jag någonsin lyssnat på:
Denna recension innehåller svåra ord och är inte för nybörjare.


"The aqcuirers multiple"
av Tobias Carlisle (TC).
TC är en australiensk analytiker och contrarian värdeinvesterare som letar efter bolag med hög säkerhetsmarginal och högt intrinsic value (inre värde) och investerar i dessa med mål att nyttja normaliseringseffekten, den såkallade "mean reversion", som gör att man kan få avkastning när investeringen närmar sig sitt sanna inre värde. Att man är contrarian betyder att man går emot marknadstrenden, dvs köper när bolaget storsäljs i rädsla och säljer när folk storköper bolaget och marknadsvärdet rusar.

Med andra ord så letar han efter undervärderade bolag och investerar i dessa för att tjäna pengar vid försäljning. Min hypotes är att en värdeinvesterares grundregel är att den effektiva marknadshypotesen (dvs att marknaden alltid har rätt värdering av ett bolag) inte ALLTID stämmer på kort sikt och att det är detta som kan utnyttjas.

Boken är en uppföljning till "Deep value" som han skrivit, som enligt TC visade sig vara alltför komplicerad för lekmän med klurig terminologi. Jag har inte själv läst den, främst pga e-boken kostar hiskeliga 55,99 usd dvs ca 570 sek.

I boken så genomgår han på ett intressant och roligt sätt hur Icahn, Buffett och andra kända investerare gjorde investeringar i bolag och uppköp, samt drev mha sina marknadsandelar att påverka marknaden och bolagen till deras favör, oftast till andra aktieägares glädje men styrelsernas bitterhet.

Utöver detta så ägnar han en del åt att diskutera Joel Greenblatts "The little book that beats the market" och hans magic formula, som är inspirerad av Grahams system för att hitta undervärderade aktier även kallad cigarr butts. För den som inte vet vad som menas med en cigarr butt så är det cigarrstumpen. En liknelse kan vara att en cigarr har ett högre värde än en cigarett, och stumpen slängs ju. Om man hittar denna så kan man ändå lyckas få några värdefulla puffar. Samma sak som gäller för bolag som säljs undervärderade.

Greenblatts magic formula är extremt kortfattad såhär:
Sortera bolagen efter dessa 2 faktorer:
  • Earnings yield = EBIT/EV
  • Avkastning på kapital (ROC) = EBIT/ (Nettoanläggningstillgångar + rörelsekapital)
TC system är att man sorterar bolagen efter dessa 2 faktorer:

  • The Acquirers multiple = EV/Operating earnings
  • The enterprise multiple = EV/OIDBP (operating income before depreciatio
Jag vill avsluta med att jag vill rekommendera boken till alla som är intresserade av aktier, inte bara värdeinvestering. Detta kommer nog leda till att jag kommer läsa eller lyssna på Deep value framöver.

Ha det så bra! =) /Aktieboom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar