torsdag 14 december 2017

Utdelningsmål aka 'vad täcker utdelningen'?


Man läser ofta omkring hur folk vill ha finansiell frihet. En trygg framtid med en pengamaskin som pumpar kassaflöde åt en som täcker alla ens utgifter. Men när når man dit?


Jag vill ju gärna ha en större passiv inkomst, säg 20 000 kr i utdelning varje månad men vägen dit är lång och knagglig. En alternativ lösning är att man konkretiserar det genom att sätta upp delmål. Tony Robbins beskriver detta i ”7 simple steps to financial freedom”. Som tur var är jag redan aktiv med budgetering så jag vet vilka utgifter jag har.  

Mina normala levekostnad för en månad motsvarar i genomsnitt 13500 kr i månaden. Låter det mycket? Jo, men försök erinra att jag bor i Danmark där levnadskostnader är dyrare, jag har behov för medicin samt att jag inte delar kostnader med andra. Detta är alltså ALLA utgifter som man spenderar under året inkl ”oförutsedda” utgifter, och beräknat som ett genomsnitt för en månad.

Jag vill alltså sätta upp delmål för när min nettoutdelning täcker mina utgifter. Från minst till störst. Jag utelämnar några enstaka poster då de var rimligt obetydliga (kontaktlinser exempelvis) eller alltför svårdefinierade (avbetalning på skatt). Nedanför ser ni hur långt jag kommit i mina utdelningsmål per månad och vad utdelningen täcker:

Hemförsäkring
Check
Medicin
Check
Transport
24,8%
Abonnemangsavgifter
-
Studielån
-
Joy
-
Feelgood
     -
Mat
     -
Hyra
-

Som det är just nu så får jag utdelning svarande till 12% av mitt totala behov på 13500 kr/månad.
Vägen till 100% är lång, men då tillväxten är exponentiell borde det gå snabbare ju längre jag kommer.

Har ni några utdelningsmål?
Vänliga hälsningar
Aktieboom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar