söndag 2 augusti 2015

Gratis budgetprogram för privatpersoner

Budgetera mera:

Jag har tidigare skrivit om YNAB 4 (You Need A Budget) som är ett professionellt budgetprogram jag har köpt. Nu har det visat sig för mig att om man är inskriven på högskola eller universitet så kan man ansöka om att få programmet gratis genom att bifoga bevis per mail att man är studerande.

YNAB 4 - min budgetvy för ett år sen

Detta budgetprogram är lite annorlunda än andra då det vill att man endast fördelar pengar man redan har samt att man för in varenda betalning eller överföring man gör i programmet. Detta vill i sin tur göra så att man inte orkar köpa småsaker.

Jag har nu fått bekräftat att detta också gäller för 2015 samt för utländska studenter dvs utanför USA!
För att få programmet gratis så använd länken nedan och skicka in aktuellt studiebevis (gärna på engelska). 

http://www.youneedabudget.com/blog/2014/ynab-is-now-free-for-college-students/

Som budgetkategorier så anser jag att man kan börja med de huvudkategorierna som används på budgettavlan i Lyxfällan:

  • Boende
  • Mat
  • Transport
  • Kläder
  • Sparande
  • Övrigt samt
  • Lån.

Ifall ni börjar använda programmet så skall man följa dessa regler:

1. Ge varje krona ett arbetsområde.
Dvs budgetera för pengarna ni beräknar göra av med på varje område, på ett ungefär. Sen skall man följa budgeten som riktlinje till spendering av pengar.

2. Spara till en 'regnig dag'.
Budgetera en buffertområde för oväntade utgifter såsom läkarbesök, reparationer etc.

3. Var flexibel.
Ifall du spenderar för mkt, gör gärna en minskad budgetering i nåt annat område så att du inte går över din gräns t ex köp färre kläder denna månaden.

4. Lev på förra månadens intäkter.
Detta skall vara ett mål och inte nåt som kan genomföras direkt.

------------------------------------------------------------------------------------------



PS. Detta är inte nåt jag får betalt för att skriva utan gör det för att jag själv använder programmet och finner det användbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar