tisdag 7 april 2015

Månadsrapport mars 2015 - Tro och tvivel

Bilden är nyare än mars månad. Siffror nämnda i brödtexten är korrekta.

Aktieboom 2015
 - + 7,20 %
vs
SIX30RI 2014 
+15,55%
Total månadsutveckling  -2,11% . Kass månad för mig men index tuffar på.

Företagens månadsutveckling 

Deere & Company -  -3,21%

Får se ifall kursen faller mer så man kan intvestera mer här. Tror bara jag sitter på aktier för 15 000 kr här men de har haft en fin utveckling.

Industrivärden -
 
+0,31%
Jag hade fel när jag beskrev förra månadsrapporten att priset var högre än substansvärdet. Substansvärdet är just nu på 191 kr. Tycker dock ändå att priset dragit iväg nåt enormt.

Lucara Diamond -   
-6,13%Solklart köpläge under 13 kr enligt mig men jag har varken pengar samt att jag är väldigt tungt viktad i aktien och har ett GAV på 7,26 kr om jag minns rätt.. Vågar påstå att detta kan bli årets raket men tajmingen i detta bolag är väldigt svår.

Jag ser några ev. triggers:
1. Krossen installeras enligt förväntan i slutet på maj. Det är mindre än 1,5 månad dit och då kommer södra delen få fortsätta sin grävning där möjligheten finns att få fram diamanter upp till 600 carat. (I wish,..men ändå ^ ^). Detta KOMMER att höja priserna vid försäljning. Priset är som sagt beroende av de 4 C: cut, clarity, color och carat weight där ökningen är exponentiell. Det ger inte bara större chans på större stenar utan också mindre risk att bryta stennarna itu. Ökning av priset sker exponentiellt och inte linjärt .

2. Höjning av utdelning. Jag har spekulerat i en 5-6% höjning men det är enbart spekulationer. En mindre höjning för att hålla igång investerare men såpass liten för att ändå kvarhålla sitt höga cashflow och expansionsplaner.

(3. Buybacks ifall det för tillfället inte finns expansionstankar. Jag tror dock på ytterligare expansion.)

Nokian Tyres -  
+5,86%
Stiger pga utdelning plus att media skrivit mindre om Ukraina.

Ratos - 
+0,97%Hent har gjort ett succékvartal och Bure(?) har också gjort bra ifrån sig. Ni minns kanske att jag sålde alla Ratos till 2700 kr i förlust på 57 kr. men att jag sedan gjorde ett medelstort köp på 47 kr pga överdrivet kurstapp? Nu ligger kursen på 61 kr. +6700 kr i avkastning. *Ching ching.

Sparebanken Sør - -0,25%
X-dagen är passerad men jag har ännu inte mottagit mina utdelningspengar på 1120 NOK före skatt. 

Nettoskuld
Ökad till till ca 104 000 kr. Visste att skulden skulle gå upp. Jag har inte jobbat samt att månaden har varit negativ. Att jag inte jobbat beror dels på påsklov men också pga att jag mått psykiskt dåligt och inte haft överblick över min situation och hur jag skall prioritera framtiden.
Håller på att söka jobb. Söker underläkartjänst inom psykiatri till sommaren. Tog mig fyra dagar innan jag skickade iväg ansökan jag hade skrivit pga jag började tvivla på min kompetens. Ni vet att man säger att man inte skall ta ut glädje i förskott? Detsamma gäller dåliga saker vilket jag har en tendens att göra. Samma gäller för positiv avkastning som man räknat som intjänade pengar innan man tryckt på säljknappen ;) (woooo, har tjänat 95 000 kr!! ;) ). Om 1 år och 2 månader är jag licensierad läkare om allt går vägen.

Utdelning15 503  kr, kraftig höjning pga SB Sør.  Yield: 5,84%. Svag sänkning i yield men ej värd att poängtera. Beror troligen på inköp av Sparebanken Sør till 4,9% direktavkastning. Jag hoppas på höjning från lucara samt eventuellt industrivärden.

Övrigt

Läs boken 11/22/1963 av Stephen King, kan varmt rekommenderas. Har ingenting om aktier att göra men är intressant att läsa om hypotetiska tidsresor och butterfly-effekten. I detta fallet är det en man från 2011 som reser tillbaka till 1958 och bestämmer sig för att stanna för att stoppa mordet på JFK.

Ifall ni hade rest tillbaka till tiden, vad hade ni velat stoppa? Jag funderar själv på ifall man hade kunnat varna kaptenen på Titanic i April 1912 innan fartyget rammade isberget. Tänk vad många framtida liv man hade kunnat rädda bara genom att ropa 'isberg'.

Ha en fin fortsatt vår! PS. uppdaterade logon då jag ville ha något med orange som kontrast till bakgrunden på flankerna.

2 kommentarer:

  1. Skapligt. Ibland ligger man under, ibland över. Långsiktigheten borde väl vinna i längden :)
    Lycka till med, förhoppningsvis, nytt jobb!

    SvaraRadera
  2. Jag hade velat resa tillbaka till 1888 och stoppa Alois från att få till det med Klara!

    De hette Hitler i efternamn.....

    SvaraRadera