tisdag 15 oktober 2013

Inför Avanzas Q3-rapport.

Imorgon så släpps Avanzas Q3-rapport.

Mina aktier ligger omkring 48% upp, På tok för högt enligt mig. Kan bli så att jag gör en försäljning av innehavet efter rapporten oavsett hur rapporten blir just för att kunna köpa in mig när kursen blir mer normalvärderad. Jag vill vara långsiktig i Avanza så jag har lite kluvna känslor för en eventuell försäljning.

Vad tror jag om rapporten?
-Ökat sparande
-Ökat antal kunder
-Ökat antal aktieköp
-Lägre courtage

Dvs jag tror som helhet på en positiv rapport. Jag förstår dock inte varför Avanzaaktien blivit så extremt volatil nu på den sista tiden. Börsvärdet ligger omkring 5,5 miljarder sek.


Nordnets Vd Håkan Nyberg var med i en intervju på va.se
http://www.va.se/va-profil/se-upp-for-borsens-basta-bolag-562495

Väldigt god intervju som förklarar Håkans syn på Nordnet och konkurrenter inom bankvärlden.


Jag ser följande plausibla scenarior på 'Avanza vs NordNet':

1. Ena företaget tar största delen och det andra minskar sin lönsamhet tills det sker en nedläggning. NN är starkast i Norden men har fortfarande mkt expansion kvar utanför Sverige. AZA är enbart verksamma i Sverige och är den starkaste aktören här.

2. Bägge företagen kommer fungera sida vid sida och oberoende av varandra.

3. De blir utkonkurrerade av storbankerna som bestämmer sig för att sänka courtaget ännu mer och höja sparräntorna och kan därmed locka kunderna från nätmäklarna.

4. En fusion mellan Avanza och NordNet. Detta kan så förhindra punkt 3 enligt mig.

Helst av allt önskar jag att punkt 4 inträffar då dessa får då monopol inom nätmäkleri inom den svenska marknaden och har lättare att styra priserna.
-----------------------------------------------------
Jag återkommer efter rapporten för att beskriva min syn på resultaten samt förklarar hur jag kommer gå vidare.

PS. Min lön kom idag. Underbart =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar