torsdag 5 september 2013

Vad man bör undvika under presidentbesök


Påtal om det pompösa besöket
från president Obama som skedde igår tänkte jag delge en anekdot jag fått berättat, som något min far varit med om. Ifall det är någon detalj som inte stämmer så beror det på att detta kommer direkt från djungeltelegrafen men i det stora hela så skall uppgifterna vara korrekta.

--
Året var 1979. Min far som var i 25 års åldern och min farfar var på resa i USA och besökte New York.  På plats skulle ex-presidenten Gerald Ford hålla ett tal inför stor publik. Min far och farfar hade kommit förbi säkerhetsvakter och fått väldigt bra sittplatser på tredje bänk nedifrån sett.  Min farfar hade tidigare träffat en amerikansk vän i USA som hade givit honom ett stort fotografi på Gerald Ford när han spelade golf med vännen, så detta stora fotografi var något som min farfar tog med sig när han satt där med pappa och lyssnade till talet.

Min farfar lyssnade till ex-presidentens tal och nickade instämmande  varpå min pappa utbrister:
-Jaså du förstår vad han säger? Jag har bott i USA ett halvår och jag förstår kanske bara hälften av vad som sägs?!
-Jag förstår inte ett skit men det låter iaf viktigt, svarade farfar.

Gerald Ford blev färdig med talet och gick sedan tillbaka förbi det vinkande publikhavet varpå han är just påväg att passera min pappa och farfar. Min farfar som ville ha en autograf på fotografiet han hade med sig reser sig då hastigt upp samtidigt som han håller upp sitt fotografi och sin penna. Detta skulle han definitivt inte ha gjort.
Det som skedde sedan gick på bråkdelen av en sekund. Min farfar blev omedelbart överrumplad, nedtryckt och fasthållen av en säkerhetsvakt från Secret Service som enligt min far 'dök upp från ingenstans'. När agenten såg  vad han egentligen hade i handen så sa han bara "I'm sorry sir. It's okay, it's okay" och farfar fick sedan hjälp med att resa sig upp samtidigt som presidenten redan passerat förbi dem.

Lite lustigt såhär när man tänker tillbaka på hur det kunde sett ut. Jag förstår vaktens reaktion och skrattar åt hur min farfar inte tänkte steget längre innan han reste sig upp. =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar