söndag 21 juli 2013

Investeringar och sparande

Investeringar
Ifall man frågar folk hur de vill definera begreppet investering tror jag man kan få en del olika svar beroende på vem man frågar. Frågar du mig så ser jag på en investering som något man får gagn av framöver, det behöver inte vara ekonomiskt och det behöver inte ha ett direkt kausalt samband till resultatet. Man kan investera ekonomiskt, i kunskap, kontakter, utbildning, meriter etc, alla dessa kommer en till gagn och kan hjälpa en i framtiden.

Image
Jag skall ge några exempel. Just nu läser jag på en utbildning som är 6 år lång i Danmark och mina studieskulder hopar sig upp på hög till den grad att min nettoskuld relativt min förmögenhet är negativ (siffran ser ni högst upp på höger sida).  Själva studerandet ser jag som en investering i sig själv. För mig blir slutdestinationen om 3 år att vara färdig läkare och kunna höja mig en bra bit från lönen som vårdbiträde.

Till personer som inte finner jobb för att det är för svårt att få jobb och att det är krav på meriter så brukar jag råda dem att skaffa ett idéellt jobb. Varför skall man detta frågar ni? Jo för att ett idéellt jobb ger kontakter, det ger erfarenhet, det ger meriter till sitt CV och det kan fungera som en ingångsport till jobb med lön inom samma företag eller kan användas som kontaktperson ifall du söker ett annat jobb. Jag har själv fått sommarjobb på detta vis.

Sparande
Det hela började för någon vecka sedan då det var 'Steam-Sale'. Jag fiskade upp "You need a budget 4" för omkring 13 euro och sen har jag börjat kolla lite mer på mina utgifter. Jag hade bestämt mig för att klara mig på 5000 kr för en resa inklusive uppehåll i min hemstad men det visade sig svårare än vad jag trodde. Jag gick på bio två gånger, bara ett besök för en 1h 39 min lång film i 3d gick på 135 kr...GAAAH... tur att jag äger Ratosaktier som stillar mitt samvete något. Sen spårvagnskorten går på en förmögenhet, jag var idiotisk som köpte 100-kort när jag borde köpt månadskort även fast jag bara skulle vara här i två veckor. Jag skyller på det störda och dyra systemet, ett hopp från 3 dagar till 30 dagar för ett periodkort är allt för stort. Som tur var hittade jag en jeansjacka på 2nd hand för 120 kr  så slapp jag köpa den ny (jag har velat ha en i 5 år).

En annan grej jag märkt är att vissa nya situationer jag har kommit att befinna mig i. Min kompis som är ett år yngre än mig har fått ett bra jobb där han tjänar 30 000 i månaden i ingångslön. Han är mycket mer slösaktig än mig och behöver inte tänka på de mindre utgifterna på samma sätt. Det blir nästan lite skämsfaktor när jag är med honom och ska göra inköp och jag väljer enbart de billigaste, nödvändigaste produkterna eller t om avstår,  medan han kan köpa en pepparkvarn för 450 kr (true story XD). Jag tror det bara är att vänja sig för mig. Varje gång jag avstår ett inköp försöker jag alltid tänka vilken utdelning jag sparar. Så för varje 100 kr sparat så tänker jag att jag får in 5 kr extra per år. Jag har också bestämt mig för att låta bli att köpa godis eller läsk. Många bäckar små.

Jag har luskat ut att jag behöver tjäna 40 000 kr för att få 2000 kr mer i utdelning. Bara det skrämmer mig.  Nu skall jag försöka ta tag i mig och skriva färdigt en stipendiumansökan samt försöka få jobbat så mycket som möjligt när jag återvänder till Kongeriget Danmark. Jag behöver pengar även fast jag både hatar och älskar dem.

Har ni själv några spartips eller erfarenheter ni vill delge?

4 kommentarer:

  1. Du behöver investera 40.000 kr för att få 2.000 kr i utdelning IDAG. Men detta extrapoleras ju inte in i framtiden, då skulle det ju vara omöjligt att bli rik på aktier utan sedan kommer ju utdelningsökningar och ränta-på-ränta-effekten in och gör det hela mycket enklare. Så så rädd behöver du ju inte bli :)

    SvaraRadera
  2. Det stämmer. Jag tänkte också på utdelningsökningen som eventuellt kommer men det kändes lite dumdristigt av mig att ta den för given. Jag räknar hellre med en konservativ framtida utdelning än en som är alltför positiv.

    SvaraRadera
  3. Du nämnde danmark, undrar hur dyrt är det att leva där jämfört med Sverige? Visst den svenska kronan har väl stärks om man jämför med både Norska och danska kronan.

    SvaraRadera
  4. Hej 'Kanjagblirik'.
    Jag bor i Danmark, men INTE i Köpenhamn vilket förra året var den sjunde dyraste staden i världen att bo och leva i (Oslo var no 1). Priserna är snäppet högre i Danmark generellt. Om vi tänker dig att du är inne i en matbutik så är priserna oftast "samma"(eller nån dansk krona dyrare) dvs det står samma siffror på prislappen fastän det ena är i dansk valuta och i svenska kronor blir atm 15% mer. Förra året fick man köpa en dansk krona för 1,40 sek. Nu är prislappen 1,15 och det beror delvis på den starka svenska kronan men det finns nog andra faktorer med.

    Ifall du skall köpa billiga varor i Danmark så skall du köpa sprit/öl och kött. Godis och choklad är skrämmande dyrt. Men min poäng är att levnadskostnaderna är generellt högre (inte bara mat) i Danmark jämfört med Sverige.

    SvaraRadera